Podstawowe wzory układania klepek znane są wszystkim f achowcom
nie od dziś. Warto jednak wiedzieć, który wzór optycznie poszerzy
pomieszczenie, a który skróci. Jaki kolor drewna będzie idealny
do stylowego wnętrza, a jaki do nowoczesnego apartamentu.
Parkiet można układać według klasycznych wzorów takich jak
jodełka, cegiełka regularna i nieregularna. Kombinacja pojedynczych
klepek, ich rozmiar, kąt i kierunek ułożenia wpływają na to,
jaki będzie ostateczny wzór drewnianej podłogi.
Parkiet nie jest podłogą o jednorodnym wyglądzie. Charakterystyka
drewna polegająca na jego różnorodności od dawna rozbudza
wyobraźnie dekoratorówwnętrz, architektów i samych parkieciarzy.
Skłania ich do wykorzystywania właściwości dekoracyjnych drewna,
zarówno pod kątem zróżnicowania usłojenia, układu włókien
jak i odcieni kolorystycznych poszczególnych gatunków.
Podłoga drewniana jest bardzo wszechstronna; może stanowić
podstawowy element dekoracyjnyw pomieszczeniu jak również
może nie rzucać się w oczy stanowiąc jedynie dyskretne tło
wyszukanych dywanów, mebli czy innych akcesoriów.
Istnieją cztery podstawowe wzory układania parkietu: cegiełka
regularna, cegiełka nieregularna, jodełka i mozaika. Można
je mnożyć w nieskończoność poprzez układanie klepek w różny
sposób. Prawdziwe jest, więc stwierdzenie, że wzór parkietu
można układać zgodnie z każdym życzeniem klienta. Na przykład
parkiet ułożony w nieregularną cegiełkę przyjmuje kształt
równoległy, jeśli deszczułki zostają ułożone równolegle do
jednej ze ścian pomieszczenia, ale zmienia się we wzór ukośny,
jeśli klepka zostanie ułożona pod kątem 45 stopni w stosunku
do dwóch ścian w pomieszczeniu.
Warto pamiętać, że wybór sposobu ułożenia parkietu powinien
zależeć między innymi od:
- kierunku padania światła, który jest uzależniony od rozmieszczenia okien i drzwi w pomieszczeniu. Jeśli światło prawidłowo pada na parkiet to możemy uniknąć powstawania odblasków, które podkreślają łączenia między poszczególnymi klepkami lub ujawniają niedoskonałości ułożonej podłogi,
- kierunku włókien drzewnych w poszczególnych deszczułkach. Układanie klepek tak, by włókna drzewne znajdowały się równolegle do kierunku padania światła uwidacznia nieregularność ułożenia stoi; tymczasem, gdy światło pada prostopadle do kierunku włókien drzewnych staje się bardziej widoczne zróżnicowanie między włóknami drzewnymi, a słojami. Jeżeli światło w pomieszczeniu, w którym został ułożony parkiet, jest bardzo jasne wręcz rażące mogą pojawiać się nieistniejące wybrzuszenia. Takie wrażenie może zostać spowodowane przez słoje i włókna drzewne, które w różnym stopniu pochłaniają i odbijają światło.
Różne wzory w układaniu parkietów przyczyniają się na wiele sposobów w uzupetnianiu
wystroju wnętrz. Parkiet ułożony w regularną cegietkę z klepkami
biegnącymi wzdłuż krótszej ściany stwarza wrażenie, że pomieszczenie
jest szersze niż w rzeczywistości. Taki efekt będzie jeszcze
wyraźniejszy, jeśli deszczułki zostaną ułożone w nieregularną
cegietkę. Jeżeli klepki zostaną ułożone równolegle do dłuższej
ściany w pomieszczeniu to zostanie ono optycznie wydłużone.
Jeśli inwestor nie zamierza zmieniać optycznych proporcji
pomieszczenia wtedy najlepiej ułożyć parkiet w regularną cegiełkę
po skosie.
W pomieszczeniach, których kształty i wymiary są nieregularne
najlepiej ułożyć parkiet z bordiurą. Takie rozwiązanie wymyślono
w celu ukrycia niedoskonałości pomieszczeń.
Ponadto parkiet z bordiurą ma charakter wysoce dekoracyjny.
Wybór gotowych bordiur jest ogromny, od prostych geometrycznych
wzorów po skomplikowane, pełne szczegółów fantazyjne kompozycje.
Środek podłogi może być ułoźony wdowolnywzór: jodełkę, regularną
lub nieregularną cegiełkę i uzupetniony o dodatkowe elementy
dekoracyjne na przykład rozetę.
Kolor jest cechą wyróżniającą poszczególne gatunki drewna.
Zależy on od występujących w drewnie barwników. Kolor drewna,
który w swoich odcieniach zawiera całą gamę kolorystyczną
od bieli po czerń z czasem ulega zmianom. Gtówną przyczyną
zmiany barwy drewna jest utlenianie substancji w nim zawartych.
Jeżeli chciałoby się podzielić gatunki drewna pod względem
kolorystycznym należałoby wyróżnić gatunki jasne, czerwone,
brązowe i ciemne. Wewnątrz każdej z tych grup zawarte są drewna
o różnych odcieniach, których barwa jest zmienna w zależności
od różnych czynników (na przyktad, na jakim terenie rosło
drzewo lub, z której części pnia pochodzi materiał podłogowy).
Wśród podłóg, które wybierane są pod względem koloru najważniejsze jest, by wziąć pod uwagę:
- rodzaj pomieszczenia, do którego przeznaczona jest podłoga
- sposób użytkowania podłogi
- rodzaj wzoru, który zostanie ułożony
- stopień wykończenia podłogi
- rodzaj mebli i styl w jakim pomieszczenie zostanie urządzone.
Cechy pomieszczenia, w którym ma zostać położony parkiet mogą mieć wpływ na
wybór gatunku drewna. Jeśli lokum jest mate i ciemne nie należy
układać parkietu z ciemnych gatunków drewna lub o wyraźnych
słojach, dlatego, że drewniane podłogi o takich cechach zmniejszają
optycznie pomieszczenie i zaciemniają je. Pomieszczenia bardzo
duże i jasne można ocieplić brązowymi odcieniami drewna, podczas,
gdy bardzo jasne kolory drewna idealne są do wystroju w stylu
skandynawskim lub bardzo nowoczesnym. Drewna czerwone dobrze
pasują do wystroju wyszukanego, w którym znajdują się meble
z epoki, dzieła sztuki i drogie dywany. Takie reguły są odpowiednie,
kiedy w wystroju pomieszczenia szuka się harmonii, a jeśli
ktoś lubi kontrasty można swobodnie łączyć różne gatunki drewna
z różnymi wystrojami wnętrz.
Nie powinno się dobierać gatunku drewna na parkiet pod kątem
mebli, gdyż drewniana podłoga jest kładziona na lata, a meble
w każdej chwili można zmienić. Kiedy układa się parkiet w
wyszukany wzór warto wybrać gatunek drewna jasny z równym
usłojeniem, ponieważ wybór deszczułki na przykład z oliwki,
która posiada bogate usłojenie spowodowałby, że wzór parkietu
nie wyróżniałby się.
Dla tych, którzy są zainteresowani położeniem w domu parkietu,
ale nie mogą znaleźć dla siebie odpowiedniego koloru drewna,
istnieje ciekawe rozwiązanie tego problemu. Można kupić klasyczny
parkiet np. z dębu lub buku i pomalować go na wymyślony przez
siebie kolor. Do tego celu zostały stworzone specjalne barwniki,
które można bez problemu kupić w sklepach z chemią do podłóg
drewnianych. Wybierając gatunek drewna na parkiet pod względem
koloru należy wziąć pod uwagę naturalne zmiany w odcieniu
drewna pojawiające po jakimś czasie. Utlenianie drewna pojawia
się po dość długim czasie od ułożenia podłogi. W jego wyniku
drewno staje się ciemniejsze lub jaśniejsze od pierwotnego
odcienia w zależności od gatunku. Utlenianie jest zjawiskiem
naturalnym spowodowanym wysuszaniem drewna, które oddaje wilgoć
w pomieszczeniu. Nadmiar wilgoci w drewnie zostaje oddany
w wyniku jego całkowitej stabilizacji w pomieszczeniu, a to
ponosi za sobą uwalnianie pigmentów znajdujących się w włóknach
drzewnych wpływając w ten sposób na odcień drewna.
Rozpoznawanie cech charakterystycznych deszczułek jest bardzo istotne ze względu na następujące przyczyny:
- pozwala na rozpoznanie podstawowych różnic w określeniach dotyczących słojowania, włókien drzewnych, itp. Sformułowania te często są stosowane nieprawidłowo,
- pomaga wyjaśnić klientom lub potencjalnym kupcom, dlaczego barwa wszystkich deszczułek z danego gatunku drewna nie jest zawsze identyczna,
- pomaga wyjaśnić klientom lub potencjalnym kupcom, dlaczego barwa wszystkich deszczułek z danego gatunku drewna nie jest zawsze identyczna, ułatwia rozpoznawanie gatunków drewna i jakości materiału podłogowego,
- pozwala uniknąć nieporozumień z klientami.
Warto, więc przeanalizować najbardziej charakterystyczne i najważniejsze cechy
drewna widoczne gotym okiem.
Słojowanie - są to projekcje stoi przyrostu rocznego
w przekroju promieniowym i stycznym. Wpływają one na kontrast
odcienia drewna. Są bardziej lub mniej widoczne w zależności
od przeplatającego się układu wiosennych i późniejszych stoi
przyrostu rocznego.
Tkanka drzewna - technicznie to stosunek objętości
i rozmieszczenia poszczególnych elementów składowych drewna.
W celu rozpoznania włókien drewna używa się określeń drewna
o grubym włóknie, cienkim, regularnym lub nieregularnym.
Włókna drzewne- bywają też nazywane włosem i są ułożone
w kierunku wzdłużnym części składowych drewna. Czasami włókna
drzewne bywają mylone z tkanką.
"Lusterka" (pot. błyszcz) - zależne są od promienia
rdzeniowego i pojawiają się w przekroju promieniowym drewna
jako błyszczące prążki w jaśniejszym kolorze niż reszta drewna.
W przypadku, gdy promień rdzeniowy drzewa nie jest prosty
"lusterka" pojawiają się w postaci plam. Gatunkami, u których
"lusterka" pojawiają się najczęściej to dąb, mahoń, wenge.
Połysk-to odbicie światła od powierzchni drewna. Mniejszy
lub większy połysk jest zależny od następujących czynników:
- budowy drewna,
- stanu danego elementu drewna,
- stopnia i rodzaju wykończenia,
- położenia tkanki drzewnej względem światła.
Połysk zależy głównie od odbicia światła od gładkiej powierzchni drewna. Intensywność
połysku w dużej mierze zależy od budowy drewna, czym bardziej
jest ono zwarte w sobie tym połysk jest większy.
Inny czynnik wpływający,na połysk drewna jest zależny od promienia
rdzeniowego. Ma on wpływ na potysk w przekroju promieniowym
drewna, gdyż jest odpowiedzialny za powstawanie tzw. lusterek,
czyli jaśniejszych prążków. Kiedy jaśniejsze prążki są duże
jak na przykład w buku i dębie wpływają na dekoracyjność i
połysk drewna. Jeżeli "lusterka" są mate tak jak w jasnych
gatunkach drewna stwarzają szczególny rodzaj blasku. Kiedy
włókna drzewne nie znajdują się równolegle do źródta światła
mniejszy lub większy potysk zależy od kąta padania światła
na drewno. Dlatego jeśli światto nie będzie padać pod ostrym
kątem na podłogę drewno będzie wyglądało jednorodnie, a jeśli
zmieni się kąt padania światła to ujawni się naturalny połysk
jaśniejszych prążków w drewnie.
Rysunek drewna - technicznie są to wzory pojawiające
się na drewnie w przekroju promieniowym i stycznym. Może być
również wynikiem różnego rozłożenia się tkanki drzewnej, zróżnicowania
koloru lub połysku. Rysunek drewna ma duże znaczenie przy
deszczułkach przeznaczonych do elementów dekoracyjnych lub
lameli, ponieważ ma wptyw na ostateczny wygląd podtogi.
Wygląd drewna - niektóre gatunki w stanie surowym są
gładkie i przyjemne w dotyku, np. heban. Inne z kolei są tłuste
jakby naoliwione. Jest to efekt wydostawania się ze ścianek
komórkowych olei i wosków zawartych w drewnie. Typowymi przykładami
takich gatunków drewna są Teak z Birmy i Tajlandii, Iroko,
Lapacho. Tłuste jakby naturalnie naoliwione drewno jest bardzo
dobre jako materiał podłogowy, ponieważ ma wysoką odporność
na wilgoć i na zmiany klimatyczne w pomieszczeniu.
Sztuka układania drewnianych podłóg nie ogranicza się do wiedzy
technicznej o tym, jakie powinno być prawidłowe podłoże, jaki
poziom wilgotności jest niezbędny, by drewno nie łódkowało,
jaki klej i lakier są odpowiednie do danego gatunku drewna.
Warto również wiedzieć, pod jakim kątem powinno padać światło
na drewno, by wyglądato ono jak najlepiej. Który wzór i jaki
kolor drewna będą najbardziej odpowiednie do danego pomieszczenia.
Taka wiedza może być pomocna w koi taktach z klientami, a
zwtaszc~ klientkami, które na pewno docen dobrą radę fachowca.
Aleksander Bernaś
Text zaczerpnięty z:
PROFESJONALNY PARKIET fachowe czasopismo dla branży parkieciarskiej #3(7) maj 2002
|